Bio
Meredith Monk is tegelijkertijd componiste, pianiste, regisseur, choreografe én zangeres. Als pionier van de interdisciplinaire kunst verkent ze al meer dan vijf decennia verschillende manieren van expressie. Monk wist daarbij een unieke stijl te smeden die zowel oud als hedendaags aanvoelt. De verkenning van de stem als een instrument met een expansieve en universele taal die verder gaat dan woorden ligt aan de basis van haar werk.
Opleiding
Monk werd in 1942 in New York City geboren in een familie van vocalisten. Aan het Sarah Lawrence College studeerde ze dans, muziek en theater. Na haar afstuderen in 1964, verhuisde Monk terug naar New York en werd er ondergedompeld in de kunstscene van de stad. "Ik begon vocaal materiaal te componeren en choreografieën te maken en objecten in te brengen en probeerde traditionele vormen te doorbreken om een andere vorm te vinden, om deze elementen samen te weven tot een poëtisch geheel."
Vroeg werk
In het midden van de jaren zestig bestonden Monks vroege werken uit solo's die ze presenteerde in loftruimtes en locaties in het centrum van New York, zoals de legendarische Judson Memorial Church. Voortbouwend op haar interdisciplinaire opleiding, bevatten haar optredens uit deze periode multimedia-elementen naast haar experimenten met beweging en stem. Werken zoals haar baanbrekende 16 Millimeter Earrings (1966) zijn schilderachtig en beeldgebaseerd.
The House en Vocal Ensemble
In 1968 richtte Monk The House op, een gezelschap gewijd aan interdisciplinaire benaderingen van de kunst. In de jaren zeventig werden de omvang en ambitie van Monks werken complexer, met stukken als Quarry (1976), een opera over de Tweede Wereldoorlog. Het stuk leidde in 1978 tot de oprichting van haar vocaal ensemble, Meredith Monk & Vocal Ensemble. Het ensemble bestaat uit instrumentalisten en performers, met wie ze vaak al tientallen jaren optrad.
Later werk
De laatste jaren heeft Monk werken gecreëerd die zij als een soort cyclus beschouwt, waaronder mercy (2001), impermanence (2004), Songs of Ascension (2008), On Behalf of Nature (2013) en Cellular Songs (2017). De werken beschouwen levenssystemen, fundamentele energieën en menselijke gedragingen die zich in de tijd herhalen. Om haar nalatenschap te bewaren, is Monk voor het eerst begonnen haar muziek te noteren - in het bijzonder haar werk met het Vocaal Ensemble - zodat het toegankelijk blijft voor toekomstige generaties.